7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #9578
    mikeon
    Deelnemer

    Ik dacht, laat ik de mensen die er nog niet zoveel vanaf weten even een beetje basis kennis geven, betreft de motoren.

    2-TAKT EN 4-TAKT
    De belangrijkste twee soorten motoren zijn de 2-takt en de 4-takt. Deze twee motoren gebruiken in principe dezelfde techniek, maar toch zit er een wereld van verschil in.

    Een 2-takt motor heeft een zogenaamde “arbeidsslag” bij elke twee slagen, een 4-takt heeft een arbeidsslag bij elke vier slagen. Dit houd in, dat een 2-takt motor in 1 slag zowel brandstof moet inlaten als uitlaatgassen uitlaten. Een 4-takt motor heeft hier twee aparte slagen voor. Daardoor zal een 4-takt beter zijn kamer leeg kunnen maken dan een 2-takt, en dus ook meer brandstof kunnen inzuigen dan een 2-takt.

    TE BEGINNEN MET EEN 2-TAKT:
    Hieronder een animatie van een 2-takt motor:

    Zoals je ziet gebruikt deze motor twee slagen:
    Onderste dode punt: Brandstof erin, en uitlaatgassen eruit
    Slag 1: Brandstof comprimeren
    Bovenste dode punt: Brandstof ontploft
    Slag 2: Arbeidslag

    Wat gebeurt er?
    Bovenste dode punt:
    We beginnen even bovenin, het bovenste dode punt. Op het moment dat de zuiger helemaal bovenin staat, is de brandstof zoveel mogelijk gecomprimeerd (onder druk gezet/samen geperst) waardoor er minder warmte nodig is om de brandstof te ontsteken. De brandstof ontploft met behulp van de glowplug, en er ontstaat warmte en druk.

    Slag 1, de arbeidsslag:
    Door de druk word de zuiger naar beneden gedrukt. Dit noemen we de arbeidslag. Op het moment dat de zuiger naar beneden gaat, komt de ruimte onder de zuiger onder druk te staan.

    Onderste dode punt:
    Als de zuiger dan vergenoeg daalt, komen de spoelporten (de doorgang die de ruimte boven en onder de zuiger met elkaar verbind) en de uitlaat open te staan, en zal de brandstof die onder druk stond van de ruimte onder de zuiger naar de ruimte boven de zuiger geperst worden. Hierdoor worden de uitlaatgassen naar buiten gedrukt. De uitlaat is daar erg belangrijk, omdat die voor een soort vacum zorgt waardoor de uitlaatgassen nog beter uit de kamer gezogen worden.

    Slag 2, de compressie slag:
    Door de krukas, die werd als een soort vliegwiel, gaat ze zuiger weer naar boven en komt de brandstof onder druk te staan.

    Waarom compressie?
    Zonder de compressie, zou de glowplug vele malen heter moeten zijn, voordat de brandstof ontploft. Daarnaast zou de brandstof dan al ontploffen voordat de zuiger bij het bovenste dode punt is, en dan zou de zuiger dus naar beneden gedrukt worden, maar dan wel de verkeerde kant op. Het gevolg van die te vroege ontsteking is dan dat de motor afslaat.

    Omdat de motor zo gebouwd is dat er compressie nodig is om de brandstof te laten ontploffen, zal een versleten motor (dat is een motor die te veel ruimte heeft tussen de zuiger en de cilinderwand, waardoor er nog maar wijnig compressie is.) zijn brandstof niet genoeg kunnen samenpersen en zal de brandstof in eerste instantie op het verkeerde moment ontsteken, maar in een later stadium van een versleten motor helemaal niet meer ontploffen.

    EEN 4-TAKT MOTOR:
    Een viertakt motor is een motor die iets ingewikkelder in elkaar zit. De motor gebruik in principe dezelfde techniek als een 2-takt, met compressie en dergelijke, maar heeft een aantal aanpassingen. De 4-takt motor regeld de in en uitvoer van de brandstof en uitlaatgassen zelf, met behulp van kleppen, en een 4-takt motor heeft 4 slagen.

    Hieronder een animatie van een 4-takt:

    Zoals je ziet gebruikt deze motor vier slagen:
    Slag 1 (naar beneden): Brandstof invoeren
    Onderste dode punt: –
    Slag 2 (naar boven): Brandstof comprimeren
    Bovenste dode punt: Brandstof ontploft
    Slag 3 (naar beneden): Arbeidslag
    Onderste dode punt: –
    Slag 4 (naar boven): uitlaat gassen afvoeren

    Wat gebeurt er?:
    Slag 1:
    Als de zuiger naar beneden gaat zal de nokkenas de de brandstof klep openen en word er brandstof ingevoerd. Dit gaat dus beter en nauwkeuriger als bij een 2-takt, je kunt nu heel precies bepalen hoeveel brandstof er word ingevoerd.

    Door het vliegwiel zal de motor na het onderste dode punt weer omhoog gaan.

    Slag 2:
    Als de zuiger omhoog gaat word de brandstof gecomprimeerd. Daardoor is er net als bij een 2-takt minder warmte nodig om de brandstof te ontsteken.

    Bovenste dode punt:
    Helemaal bovenin zal de bougie (een soort elektrische glowplug, die alleen heet is op een zelf bepaald moment) een vonk afgeven waardoor de brandstof ontploft. Door de bougie kun je precies het moment van ontsteken bepalen, wat heel veel invloed heeft op het mooi lopen van de motor, en dus de prestaties.

    Slag 3:
    De zuiger gaat door de druk weer naar beneden, dit is dus de arbeidsslag. Het is dus maar 1 op de 4 slagen die de motor draaiend houd. Je zou denken dat hij dus minder presteerd dan een 2-takt, maar het tegendeel is waar. Door de beter spoeling van een 4-takt, en het precies te bepalen moment van ontsteken, loopt een 4-takt veel beter als een 2-takt.

    Door het vliegwiel zal de motor na het onderste dode punt weer omhoog gaan.

    Slag 4:
    De zuiger gaat dan weer omhoog, en de nokkenas zal de uitlaatklep boven in de cilinder open zetten, zodat de uitlaatgassen eruit kunnen. In tegenstelling tot een 2-takt zal de kamer (bijna) volledig leeggemaakt worden, en dus is er een betere verbranding.

    Tenslotte:
    Ik hoop dat jullie nu een beetje de basis kennis van de 2 en 4-takt motor kennen. Ik heb geprobeerd dit verhaal zo simpel mogelijk te houden. Heb je vragen stel ze gerust.

    Bij belangstelling wil ik ook nog wel een stukje over een wankel motor, de verschillende soorten 4-takt (bovenste nokken, onderste nokken, diesel, enz.), en straalmotoren schrijven.

    Onze nitromotoren zijn natuurlijk 2-takt. De eerste animatie (van de 2-takt) verschilt op 1 klein detail met de nitro motoren die wij gebruiken, heeft iemand die gezien? 😉

    #11591

    super interessant stuk!

    hulde!

    echt een aanwinst voor het forum 😉

    #11606
    mikeon
    Deelnemer

    (één van de afbeeldingen deed het niet (ivm copyright) dus ik heb er even een ander neergezet.)

    En dankjewel Kuno, was het een beetje duidelijk?

    #11607
    Jos Borgdorff
    Deelnemer

    @mikeon wrote:

    Onze nitromotoren zijn natuurlijk 2-takt. De eerste animatie (van de 2-takt) verschilt op 1 klein detail met de nitro motoren die wij gebruiken, heeft iemand die gezien? 😉

    Weet niet of je het zo simpel bedoelt maar de mijne vonkt nog steeds niet 😆

    #11598
    mikeon
    Deelnemer

    @Jos Borgdorff wrote:

    @mikeon wrote:

    Onze nitromotoren zijn natuurlijk 2-takt. De eerste animatie (van de 2-takt) verschilt op 1 klein detail met de nitro motoren die wij gebruiken, heeft iemand die gezien? 😉

    Weet niet of je het zo simpel bedoelt maar de mijne vonkt nog steeds niet 😆

    Jos Borgdorff
    RC Nitroteam

    Haha, die “vonk” in de animatie, daar word gewoon de ontploffing van de brandstof mee bedoelt. Dus nee dat was het niet. 😉
    Een kleine tip: Het heeft met de invoer van de brandstof te maken. 😉

    #11620

    @mikeon wrote:

    (één van de afbeeldingen deed het niet (ivm copyright) dus ik heb er even een ander neergezet.)

    En dankjewel Kuno, was het een beetje duidelijk?

    zeker duidelijk beschreven,
    echter wist ik van 2 takt al het 1 en ander, want heb vroeger veel gesteuteld aan brommers en scooters….
    80cc dingen enzo, toen was het al janken, en proberen de politie voor te blijven 😆

    #11644
    mikeon
    Deelnemer

    Haha oke mooi.

    En dan toch maar de oplossing: De nitro motoren hebben geen klep zoals afgebeeld in animatie 1. Bij ons sluit de krukas de ingang af, ipv een klep.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Het onderwerp ‘Hoe werkt een motor?’ is gesloten voor nieuwe reacties.
Winkelwagen
Scroll naar boven