- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren geleden door pinty.
-
AuteurBerichten
-
9 december 2010 om 14:55 #9594Mario KoolmeesModerator
Voor degenen die zich afvragen hoe we ooit bij het idee kwamen voor meetings in een manege… De oorsprong van dit idee ligt bij Nitromania X, een wedstrijd welke begin 2010 in een Belgische manege is verreden en waar enkele honderden rijders aan deelnamen.
Let in de beelden goed op de variatie in de sprongen, sommige zien er erg lastig uit…maar met een beetje oefening doe je deze gewoon na!
Om die reden even wat videobeelden waar rijders uit de wereldtop tussen rijden;
[youtube:1kyjw7iv]http://www.youtube.com/watch?v=wMmUmK6ZDjc[/youtube:1kyjw7iv]
[youtube:1kyjw7iv]http://www.youtube.com/watch?v=65VCMJC07Ds[/youtube:1kyjw7iv]
[youtube:1kyjw7iv]http://www.youtube.com/watch?v=KfVHsItpLBA[/youtube:1kyjw7iv]9 december 2010 om 16:01 #11896Jos BorgdorffDeelnemerPersoonlijk vind ik schansen helemaal niks, vind het leuker om gewoon zo snel mogelijk perfecte rondjes te kunnen rijden zonder hindernissen..Anders gewoon 1 schans i.p.v. 2 naast elkaar zodat je er niet verplicht overheen hoeft.
Schansspringen als extra event tijdens een meeting vind ik uiteraard wel erg leuk om te zien !
Misschien een keer een polletje waard om te kijken hoe de rest hierover denkt ?
9 december 2010 om 16:05 #11898pintyDeelnemermaar waarom rij je dan off-road?? kan je beter een serpentje kopen. Scheelt ook weer in het schoonmaken!
9 december 2010 om 16:15 #11899Jos BorgdorffDeelnemer@pinty wrote:
maar waarom rij je dan off-road?? kan je beter een serpentje kopen. Scheelt ook weer in het schoonmaken!
Dan koop jij een serpent en zet je een schans op het asfalt 😀
Heb bij het echte offroad rijden (1:1) nog nooit schanzen gezien waar ze overheen springen hoor, ja bij de motorcross..En schoonmaken doe ik bijna niet aan hahaha
9 december 2010 om 18:22 #11903Mario KoolmeesModeratorIk ben het eigenlijk met jullie allebei een beetje eens…
Offroad rijden is natuurlijk anders dan onroad rijden omdat je al veel vaker moeten corrigeren doordat de ondergrond niet zo netjes strak is als asfalt. En ik ben persoonlijk ook wel van strak je rondjes rijden en netjes de ideale lijnen volgens.
Maar, springen hoort nu eenmaal bij offroad rijden en het maakt het ook eigenlijk wel een heel stuk spectaculairder dan onroad rijden. En ook als je ronde na ronde netjes strak je sprongen maakt krijg je daar een echte kick van.
Voor Jos; ik zie springen eigenlijk hetzelfde als ideale lijnen rijden…het is ook iets wat je moet leren. Maar wel iets wat moeilijker is dan ideale lijnen rijden en wat je langzamer onder controle krijgt. Ook wordt een fout bij een sprong (meestal) keihard afgestraft omdat je omrolt in tegenstelling tot de ideale lijn, als je die mist is er niet veel aan de hand afgezien van een iets langzamere ronde (of je moet net op dat moment een plek verliezen).
Zelf had ik altijd moeite met sprongen waar ik te hard op ging (dan komt de achterkant van je auto omlaag, raakt eerst hard de grond en daarna rolt ie meestal), totdat Jan Eichhorn (kampioen Xceed buggy cup) aan mij uitlegde hoe ik dat op moest vangen; gewoon zachtjes remmen, dan komt de neus weer omlaag. Ik had dat nooit geprobeerd omdat ik altijd bang was dat de auto direct zijn neus in de grond zou boren…maar dat viel alles mee! Samenvattend, goed springen moet je leren, maar het is wel een stukje uitdaging wat bij offroad hoort.
Voor degenen die bovenstaande lezen zal ik de theorie achter springen uitleggen (op deze manier is het altijd aan mij uitgelegd), en over het algemeen moet iedereen hiermee goed kunnen springen;
– Zorg dat je met voldoende snelheid de schans op rijdt, breek anders je sprong af (lees: rijdt rustig over de heuvel heen). Met name bij een dubbele sprong is de juiste aanloopsnelheid van groot belang omdat je anders verkeerd gaat landen.
– Een enkele sprong/schans is makkelijker; rij volgas op de schans af en laat je gas los net voordat je voorwielen de schans oprijden. Geef pas weer gas als je auto geland is; op deze manier zoekt zijn auto zelf zijn weg op de schans en in de lucht en gezien de balans in de meeste auto’s gaat dit bijna niet fout.
– Als je te laat je gas loslaat (je geeft dus nog gas als je al op de schans zit) zal je auto zijn kont omlaag trekken in de lucht en landt je meestal op de achterkant of achterbumper van de auto, waarna je meestal de controle even kwijt bent. Als je auto in de lucht is en je ziet de achterkant omlaag komen dan rem je zachtjes bij in de lucht totdat de auto weer horizontaal is, hierna is de landing gecontroleerd en kan je meteen weer op het gas. Let wel op; rem je te hard gaat de neus omlaag en heb je kans dat je dit weer moet corrigeren.
– Als je te weinig snelheid hebt als je de schans op rijdt (te weinig gas gegeven, of te vroeg gas los gelaten), gaat je neus in de lucht omlaag met de kans dat je auto te hard op zijn voorwielen landt en ook de controle weg is. Dit los je op door in de lucht een klein stootje gas te geven zodat de achterkant van de auto omlaag komt. Helemaal horizontaal krijgen is hiermee moeilijk, maar iets op je achterwielen landen is meestal beter dan vol op de voorwielen (dan is je snelheid weg).Backflip maken;
– Eigenlijk is dit heel simpel, zorg dat je netjes de schans recht oprijdt en dat je nog een klein beetje gas over hebt. Op het moment dat je de schans oprijdt geef je volgas en je blijft volgas geven tot je auto een backflip heeft gemaakt.Nou ja, dit is eigenlijk wat ik eraan toe te voegen heb….mocht ik zaken onduidelijk beschreven hebben dan hoor ik het vanzelf 😉
9 december 2010 om 18:41 #11904Jos BorgdorffDeelnemerMet mn nitro vind ik het ook wel grappig en niet te moeilijk maar met mn bigscale’s doe ik het niet..die zijn daar echt niet voor gemaakt volgens mij..
9 december 2010 om 18:43 #11905Mario KoolmeesModeratorEens, met een bigscale is springen moeilijk…maar dat heeft denk ik de maken met de gewichtsverdeling. Denk dat het met een FG Baja en Marder wel te doen is. Maar de meeste bigscales hebben het gewicht volgens mij helemaal op de achterwielen…dus dan wordt mooi ver springen en een lange zweefvlucht erg lastig denk ik.
9 december 2010 om 19:18 #11908janschipDeelnemerIk vind dat je moet kunnen kiezen of je een schans neemt of niet, zowel voor nitro als voor big-scale.
Ik sluit me bij Jos aan een halve baan schans en de andere helft niet.
Off-road heeft niets met schansen te maken dat is het type terrein waar je op rijd, een bultje of hobbeltje okee, maar een schans is wat anders.
Groeten.
9 december 2010 om 20:31 #11912Mario KoolmeesModeratorBij meetings; ben ik het zeker met jullie eens hoor! Dan is het de keuze van de rijder of het een schans pakt of niet.
Bij wedstrijden kan dat natuurlijk niet, het is ook niet mijn specialiteit hoor het springen tijdens wedstrijden…een baan zoals NBR in Mol (Belgie) vind ik zelf ook niet zo leuk (je bent constant aan het springen en te weinig bezig met sturen). Persoonlijk is Nitromaniacs in Monchengladbach mijn favoriete baan (van de banen waar ik gereden heb), een goede mengeling tussen springen en sturen.
NBR, Mol:
[youtube:15wkncwc]http://www.youtube.com/watch?v=3Jxn8LARNWg[/youtube:15wkncwc]Nitromaniacs, Monchengladbach:
[youtube:15wkncwc]http://www.youtube.com/watch?v=SbIkh_XqUCI[/youtube:15wkncwc]9 december 2010 om 23:02 #11913pintyDeelnemer@pinty wrote:
maar waarom rij je dan off-road?? kan je beter een serpentje kopen. Scheelt ook weer in het schoonmaken!
Heerlijk al die serieuze reacties 😳 Ik was helemaal niet serieus en liep een beetje te dollen 😉
Off-road rijden is gewoon veel leuker dan onroad. Je hebt altijd de faktor van het driften en de onvoorspelbaarheid van de ondergrond.ach en de schansen…..die vind ik gewoon leuk om hard te nemen met de lrp, maar met de 1/10 waag ik me er nog niet aan. Eerst maar eens kijken hoe het materiaal zich houdt bij het rijden.
-
AuteurBerichten
- Het onderwerp ‘Nitromania X (begin 2010)’ is gesloten voor nieuwe reacties.