- Dit onderwerp bevat 34 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 1 maand geleden door Joeytjuhh96.
-
AuteurBerichten
-
11 oktober 2010 om 17:35 #9538Joeytjuhh96Lid
Zou iemand mij uit kunnen leggen wat de voordelen en nadelen van een buggy, truggy en monster truck zijn? Ik ben namelijk een beetje aan het oriënteren maar het lijkt mij beter eerst even een keuze te maken welke kant ik op ga.
11 oktober 2010 om 17:52 #10810Mario KoolmeesModeratorBuggy: klein, wendbaar, agiel, snel en vrij licht, bodemvrijheid is beperkter.
Monstertruck: groot, zwaarder, beetje lomp maar absolute stuntmachine…hou je van backflips en wheelies dan is een MT ideaal. Wegligging in de bochten is meestal niet fantastisch, daarin zijn buggies en truggies beter. Een MT heeft vaak een 2-versnellingsbak, soms zelf 3 versnellingen waardoor hij hoge topsnelheden kan halen.
Truggy: zwaarder en minder wendbaar (minder agiel) dan een buggy, maar met grotere bodemvrijheid, zwaarder dan een buggy, vergelijkbaar of iets lichter dan een MT. Backflips zijn mogelijk maar lastiger dan een MT of een buggy, wheelies soms per ongeluk maar in principe niet bewust mogelijk (door het middendiff). Een truggy is eigenlijk een kruising tussen een buggy en een MT.
Buggy: meestal met 3,5cc dus zuiniger
Truggy: meestal met 4,6cc
Monstertruck: verschillende motorinhouden11 oktober 2010 om 17:57 #10812Joeytjuhh96LidAls ik dus naar jouw woorden kijk is de buggy met de beste wegligging en hoge snelheid. Klopt dat??
En wat zou er gebeuren als ik bijvoorbeeld een 4,6 cc motor op een buggy zou zetten, Trek ik dan die hele auto uit zijn verband of is dat beter..P.s. Bedankt voor de uitleg!
11 oktober 2010 om 18:01 #10814pintyDeelnemereen 4.6 op een buggy, dan trek je een staande backflip…
Nadeel van een buggy: hij heeft snel de neiging om te gaan rollen, dat heeft een truggy weer niet.
Mijn voorkeur gaat wel uit naar een buggy. Dan voel je de baan tenminste, een truggy dendert overal doorheen en overheen. Tja, dat kan je ook weer als voordeel van een truggy zien.11 oktober 2010 om 18:05 #10815Joeytjuhh96LidDat dacht ik wel XD
Zoals ik het nu zie denk ik dat ik ook voor een buggy ga, omdat 1. ik hoef niet zo te stunten het rijden opzich is al leuk. 2. Je een goed wendbare auto hebt wat toch wel erg verstandig is met mijn (amateur) rijkunsten 😆11 oktober 2010 om 18:17 #10816Mario KoolmeesModeratorEen truggy is makkelijker te besturen dan een buggy omdat hij wat lomper is, dus een foutje kan je wat makkelijker corrigeren. Een buggy rolt sneller om zoals pinty al aangeeft…
Daarbij is een buggy in aanschaf, verbruik, bandjes en onderhoud ook nog eens wat goedkoper. Een 4,6 op een buggy is leuk voor de kick en het wordt dan echt een klein bommetje, maar wel overpowered en daardoor moet je nog gevoeliger met het gas omgaan.
Als je puur voor het sturen gaan, zou ik de buggy en truggy eens met elkaar vergelijken. Youtube geeft ook een aardig beeld van de twee types.
11 oktober 2010 om 19:09 #10824Joeytjuhh96LidIk heb aardig zitten kijken naar het verschil. Telkens twijfel ik weer, want als ik goed naar mezelf kijk dan neem ik vaak groffe bochten met een best wel hoge snelheid en als ik dan kijk naar wat pinty zegt dan is buggy dus niet ideaal voor mij. *Twijfel . Twijfel. Twijfel *
11 oktober 2010 om 19:20 #10829Mario KoolmeesModeratorHoeveel ervaring heb je; m.a.w. waarmee heb je gereden en hoe lang doe ja al aan rc?
Heb je nog ervaring met andere autosporten (karten bijvoorbeeld).11 oktober 2010 om 19:27 #10836Joeytjuhh96LidIk doe nu 1 1/2 jaar RC en dan on-road .
Karten, niet echt veel gewoon een aantal keer per jaar gereden.
Fietscrossen (afstamming van motorcrossen) 2 jaar, dat zeg ik omdat dat met name gaat om de perfecte lijnen van een baan. En achter mijn spelcomputertje maar dat heeft hier werkelijk niks mee te maken.11 oktober 2010 om 19:29 #10838pintyDeelnemerIk zou gaan voor een truggy, met trekstarter.
Schaal 1/8 is het beste.11 oktober 2010 om 19:31 #10841Mario KoolmeesModeratorZou toch eens voorstellen om bij een meeting te komen kijken, misschien dat je dan een beter beeld krijgt van de verschillen.
11 oktober 2010 om 19:35 #10842Joeytjuhh96LidHad ik gedaan 😛
Ik ben Joey, die jongen met die carson cv-10 waarbij jij een halve draai gaf voor de afstelling 😉 Maar doordat er meer bigscale’s reden op rond half vier en een aantal buggy’s kon ik het nou niet echt bepaald goed zien volgende keer kom ik gewoon helpen om 10 uur(als het nodig is) of om 2 uur aanwezig zijn.11 oktober 2010 om 19:38 #10844Mario KoolmeesModeratorOk, nu heeft het gezicht een naam (weet je ik moet er ineens zoveel onthouden en daar ben ik nu net heel erg slecht in!).
Persoonlijk zou ik zeggen truggy, maar dan moet je wel afwegen dat dit duurder rijden is dan buggy (banden zijn duurder, grotere motor dus meer brandstof verbruik, onderdelen vaak duurder). Kortom; het is moeilijk bepalen…wat is je budget.11 oktober 2010 om 19:42 #10846Joeytjuhh96LidHaha, Ik ben ook niet bepaald goed in dingen onthouden.
Mijn budget als ik het beest eenmaal aangeschaft heb, heb ik zodra ik weer tomaten ga plukken 40 euro in de maand of meer. Dat is dus best redelijk voor mijn doen. En aangezien mijn vader ook in-to de Rc is schiet hij mij soms bij waar ik te kort kom.11 oktober 2010 om 19:46 #10848Mario KoolmeesModeratorOm te beginnen is een HPI Trophy in buggy of truggy uitvoering een leuke auto.
Als je goed zoekt zijn deze voor niet teveel te koop, laat je niet verleiden door de HPI Pulse, deze heeft een 4.6 motor en is overpowered.Als je een van deze auto’s koopt moet je wel rekening houden dat de stuurservo snel kapot is, de standaard kwaliteit is niet geweldig.
-
AuteurBerichten
- Het onderwerp ‘Uitleg van off-road..’ is gesloten voor nieuwe reacties.